Monday, May 11, 2009

Tugasan 2: Reka bentuk Kajian Tindakan (mengikut pengkhususan)

Ahli kumpulan yang lain: Intan Nadiah dan Hafis Md Dom

Mata pelajaran : Biologi

Bidang fokus : Berkaitan dengan DNA (Inheritance dan Variation)

Masalah

Tajuk-tajuk yang berkaitan dengan DNA merupakan tajuk yang agak sukar untuk pelajar memahami dan mengingati. Oleh itu, pelajar mungkin terdorong untuk tidak berminat mempelajarinya sekiranya tiada langkah penambahbaikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan.

Penambahbaikan

Perkara yang perlu ditambahbaik ialah cara guru itu menjalankan P & P dalam kelas.

Strategi penambahbaikan

  • Gunakan ABM yang menarik, lengkap dengan ilustrasi dan peta minda
  • Gunakan Bahasa Inggeris yang mudah untuk difahami. Guru digalakkan mengajar dengan selang-selikan dengan penerangan dalam Bahasa Melayu bagi meningkatkan kefahaman pelajar.
  • Gunakan pelbagai pendekatan seperti group work, brainstorming dan sebagainya bagi mengelakkan pelajar berasa bosan dengan pendekatan kuliah sahaja.

Pengumpulan data

  • Pemerhatian ke atas para pelajar
  • Temubual dan dapatkan maklum balas daripada pelajar (bertanyakan subtopik yang dianggap susah, kefahaman pelajar)
  • Temubual dengan guru yang lebih berpengalaman (tentang kaedah mengajar yang sesuai untuk pelajar kelas berkenaan)

Pemantauan

  • Jadual kerja
  • Senarai semak keperluan/ABM
  • Rancangan pengajaran harian

Penilaian

  • Penilaian sumatif dan formatif
  • Maklum balas daripada pelajar
  • Komen/Pendapat daripada guru kanan/penolong kanan semasa penilaian/pencerapan

No comments:

Post a Comment