Kajian tindakan individu
- Memfokuskan kepada isu-isu dalam kelas.
- Mencari penyelesaian kepada permasalahan seperti pengurusan bilik darjah, strategi pengajaran, penggunaan bahan bantu mengajar, dan pembelajaran pelajar.
- Contohnya isu pelajar mengantuk dalam kelas sewaktu subjek Sejarah.
- Melibatkan pengumpulan data dan pemerhatian terhadap penglibatan pelajar dalam kelas.
- Guru yang membuat kajian ini tidak akan berkongsi dengan orang lain sehinggalah beliau benar-benar yakin dengan hasil kajian beliau dan memilih untuk persembahkan kepada umum.
- Melibatkan dua atau lebih guru yang berminat terhadap permasalahan dalam kelas.
- Melibatkan satu kelas atau banyak kelas yang mempunyai masalah yang sama.
- Contohnya isu kelemahan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar; oleh itu, beberapa guru daripada Panitia Bahasa Inggeris mencari jalan untuk meningkatkan penguasaan pelajar tersebut.
- Adakalanya diberi sokongan oleh organisasi luar sekolah seperti pihak PPD.
- Memfokuskan kepada isu sekolah (bukan bilik darjah)
- Contohnya isu kurangnya penglibatan ibu bapa dalam aktiviti sekolah; oleh itu, pihak sekolah mencari jalan menarik minat ibu bapa supaya terlibat dalam aktiviti di sekolah.
- Melibatkan semua warga sekolah terutamanya Kelab Guru dan Kakitangan serta PIBG dalam mencari perancangan tindakan (plan of action)
Kajian tindakan daerah
- Kajian ini lebih kompleks
- Memerlukan banyak perbelanjaan dan komitmen daripada ramai guru
- Isu-isu melibatkan pengurusan organisasi, kajian berasaskan komuniti, kajian berasaskan pencapaian dalam peperiksaan dan juga proses pemilihan keputusan tentang satu masalah yang melibatkan beberapa buah sekolah dalam satu daerah.
- Contohnya, untuk memantapkan lagi penglibatan pelajar Tingkatan 5 di Daerah Kinta dalam aktiviti kokurikulum sebagai persediaan ke IPT
sumber: http://www.alliance.brown.edu/pubs/themes_ed/act_research.pdf
No comments:
Post a Comment